17 JUNI KL 17:30   |  KARLBERGSV. 77 STHLM

Lärdomar från spelvärlden
 
Spelbranschen tar världen med en storm. Men vad kan vi lära av den och vilket arbetssätt är det som gör dem så framgångsrika? Lyssna på inspirerande framgångshistorier och ta del av interaktiva session där du bland annat får lära dig mer om hur du blir en snabbrörlig utvecklare. Välkommen till Code Night #2 som går av stapeln den 17 juni!
 
Självklart kommer det även att finnas massvis av tid för nätverkande, workshops och programmering. Kvällen är kostnadsfri och vi bjuder på wraps, dryck och snacks.
 
Antalet platser är begränsade - säkra din plats idag!

 

 

CODE NIGHT #2 - LÄRDOMAR FRÅN SPELBRANSCHEN

Registrering och mingel med enklare mat, dryck och snacks

Artificiell intelligens i praktiken
 
Vad är det som gör bra AI i spel, hur går AI-utveckling till och vilka utmaningar möter man på vid utveckling av AI i våra spel?
 
Mehrnaz Amanat Bari, spelutvecklare på Paradox Development Studios guidar oss.

Kvällen avslutas, tack för ikväll!

17:30-18:00

18:00-18:05

18:05-18:25

19:45-22.00

ARRANGÖRER

AGENDA

DAGENS TALARE

Adress: IDG, Karlbergsv. 77, Sthlm.
Datum: 17 juni
Tid: 17.30 - 22.00

Frågor? Kontakta oss på codenight@idg.se

PLATS

18:25-18:45

18:45-19:00

En kort mingelpaus

19:00-19:20

Interaktiva sessioner - välj mellan olika praktiska aktiviteter som kan vara allt från programmering, workshops eller djupdykning inom ett ämne. 

Pass 1: Agile - människor, teknik och spelutveckling!

Mjukvaruutveckling i allmänhet och spelutveckling i synnerhet handlar om lagarbete och hantverk. Här knyter vi ihop Agila metoder och processer med den tekniska bas som behövs och kryddar med erfarenheter från verkligheten. Lite kod, lite process, lite berättelser från frontlinjen.
 
* Agile - vad och varför?
* Tekniska förutsättningar för lättrörlig utveckling
* Frågeställningar från stora och små spelprojekt
* Gruppövningar, diskussioner och simuleringar
 
Workshopen leds av Torbjörn Gyllebring från Informator
 
Kultur är King, Effektiva team i Candy Crush Era
 
Hur vi jobbar på King - ett spelföretag där innovation och utvecklarglädje är inbyggt i kulturen och har skapat över 190 online och mobila spel, inklusive Candy Crush Saga. Vi kommer att dela med oss av våra erfarenheter, lärdomar och hur vi jobbar med autonoma team med stort ansvar över sin egen vardag.
 
Mattias Karlsson, King

 

Välkommen från IDG

Vill du vara med som partner? Kontakta anna.nilsson@idg.se för mer info.

Code Night är ett initiativ från IDG och dess varumärken Computer Sweden, TechWorld, CS Jobb och IDG Rekrytering. Det är en kodkväll där alla som vill nätverka och byta erfarenheter kring programmering är välkomna.
 

PARTNER

Mehrnaz Amanat Bari

Spelutvecklare
Paradox Interactive

Civilingenjör från KTH, med bakgrund som Managementkonsult och Merchandiser på H&M i London. Insåg efter två år i arbetslivet att jag vill göra något helt annat. Därför kompletterade jag min utbildning med ett års programmeringsstudier på Uppsala Universitet/KTH. Därefter sökte jag mig till Paradox som gameplay-programmerare. Idag ansvarar jag för AI:n i ett hemligt projekt. 

Martin Jonasson

Spelutvecklare
grapefrukt games

Martin är programmerare, speldesigner, grafiker och även ansvarig för allt annat som behövs göras på enmansstudion grapefrukt games. 2013 släppte han sitt spel rymdkapsel och nu jobbar han hårt på nästa projekt.

Fredrik Björeman

Utvecklare
TimeEdit

Fredrik är utvecklare på TimeEdit och bygger allt från iOS-appar till servrar och webbapplikationer. Utanför jobbet har Fredrik bland annat hjälpt till att arrangera Cocoaheads möten i Göteborg. Han har även utvecklat och släppt appar på och för Apples plattformar. 

Tobias Hieta

Mjukvaruutvecklare
Plex

Tobias jobbar på Plex som mjukvaruutvecklare. Innan det har han varit projektledare på Purple Scout och tekniskt säljstöd på Procera Network. Tobias har alltid jobbat med mjukvara på sin fritid och har bland annat skrivit stora delar av XMMS2. All hans open source mjukvara finns på Github

Tobias, Kristoffer, Fredrik och Martin från Kodnack bjuder på en underhållande livepodd om spelutveckling på scen

19:20-19:40

Creating the next big thing
 
Johan Persson, VP of Product and Co-Founder, Mag Interactive

22.00

Kristoffer Grönlund

Utvecklare
SUSE

Kristoffer lärde sig programmera på en Commodore 64 med drömmar om att en dag bli spelutvecklare. Efter att ha levt drömmen på Massive i Malmö i ett antal år växte intresset för fri mjukvara, och numera jobbar han på SUSE där han hackar på diverse projekt relaterade till High Availability.

Mattias Karlsson

King

Mattias har över 20 års erfarenhet av mjukvaruutveckling  i flera olika roller. Mattias drivkrafter är bland annat ständigt lärande, effektiva arbetssätt och tekniska utmaningar. När Mattias inte jobbar på Sveriges bästa arbetsgivare så driver han Sveriges största utvecklarkonferens Jfokus www.jfokus.se.

Torbjörn Gyllebring

CTO, Nepa & 
kursledare, Informator
Nepa

Tobbes dagjobb är som CTO på Nepa samtidigt som han utbildar och coachar team och organisationer i Lean & Agile. Han brinner för bra kod, eleganta lösningar och att skapa miljöer där individer utvecklas och bra lösningar uppstår. Han är också arg och ibland underhållande på Twitter som @drunkcod.

Johan Persson

VP of Product and Co-Founder
Mag Interactive

MAG Interactive are the creators Ruzzle. The game has exceeded 60 million downloads, and more than 20 billion rounds have been played globally making Ruzzle the world's most played mobile word game. In the past year, MAG Interactive won Sweden's HIT Bolagen and TNW Europe 2014’s Tech 5 start-up competition.

Eventet är nu fullbokat
- men signa gärna upp dig för vårt nyhetsbrev för att få kommande inbjudningar.

Sajna upp för nyhetsbrev